Boerkaverbod, niet mijn VVD


Paul de Krom (VVD tweede kamerlid) pleit voor een verbod op gezichtsbedekkende kleding. Eén van de weinige VVD standpunten waar ik het als rasechte liberaal niet mee eens ben. Natuurlijk ben ik tegen het onderdrukken van vrouwen. Maar ik ben niet overtuigd dat de meeste vrouwen met een boerka of nikab in Nederland zo’n dresscode hebben uit verplichting. Dat zouden we dan eerst maar eens uit moeten zoeken.

Wat we ook moeten uitzoeken is de omvang van het probleem. Hoeveel duizenden vrouwen in Nederland dragen een boerka of nikab? Ik woon in de grote stad Rotterdam en dan ook nog eens in een “achterstandswijk” en ik heb nog nooit een boerka mogen aanschouwen. Lopen de dames dan ergens in onze dorpen massaal het gezicht te bedekken?

Laatste punt is de identificatie. Volgens mij is dit nou ook niet het belangrijkste probleem. Wanneer je een probleem geeft door je (crimineel) gedrag moet je je kunnen identificeren en dus de burka uitdoen of nikab afdoen. Dat kan ter plekke worden opgelost toch? Identificatie is in Nederland overigens alleen verplicht wanneer een diender een vermoeden heeft dat je iets fout hebt gedaan. Dat kan dus niet zomaar te pas en te onpas.

Ik roep mijn VVD dan ook op zich ver te houden van symboolpolitiek. Ik zie liever oplossingen voor het terugbrengen van onze staatsschuld, betaalbare zorg, oplossen (jeugd)werkloosheid en zie graag dat van Nederland het meest innovatieve land ter wereld wordt gemaakt. Als we dat allemaal hebben geregeld (en dat kan de VVD!) kunnen we ons bezig gaan houden met gerommel in de marge.

Zie ook:

Standpunt Raad van Staten Frankrijk

Uit de oude doos: Bolkestein

Tags: , , , , , , , , ,

6 Reacties to “Boerkaverbod, niet mijn VVD”

  1. Desiree Says:

    Hoi Pascal,

    Ik woon in dezelfde ‘achterstandswijk’ in Rotterdam als jij en heb ook nog nooit iemand met een burka of nikab gezien. Als men dit om alleen het identificatieprobleem zou willen verbieden dan zou men ook de sweaters met grote cappuchon of baseballpet moeten verbieden.
    Ik vind het overigens wel opvallend dat bijvoorbeeld in de moderne steden in Turkije bijna geen enkele vrouw dan ook maar een hoofddoek draagt. Blijkbaar kan het een keuze van de moslima zijn. Op sommige universiteiten in moslimlanden is het dragen van een hoofddoek ook verboden. Ik vind het vreemd dat het hier in Nederland zo’n issue wordt.

    Desiree

  2. Tweets that mention Boerkaverbod, niet mijn VVD « Pascal Lansink's Blog -- Topsy.com Says:

    […] This post was mentioned on Twitter by Politiek Next and Aschwin Wesselius, Pascal Lansink. Pascal Lansink said: Boerkaverbod, niet mijn VVD: http://wp.me/pvWRb-40 […]

  3. pascallansink Says:

    Hoi Desiree,

    Ik moet bekennen dat het Paul de Krom om alle vormen van gezichtsbedekking gaat, dus ook bivakmutsen.

    Het argument over de kleedgewoontes in de landen van herkomst hoor je ook vaker. Als argument wordt dan vaak gebruikt dat het hier hoogopgeleide vrouwen betreft en de vrouwen die hier wonen ergens uit het Rifgebergte komen met een zeer lage of geen opleiding. Dan zou scholing een betere insteek zijn dan een verbod, wat denk jij?

  4. Desiree Says:

    Ik ken de verhalen over hoofddoekgebruik in de dorpen en gebergten. Ik heb eens een moslima hier in Nederland geïnterviewd voor een nieuwe functie. Ze had een bachelor diploma maar had een hoofddoek op. Zij had daar bewust voor gekozen, ondanks haar verminderde kansen op een baan waar men in contact staat met klanten die niet allen ruimdenkend zijn, maar waarbij haar toekomstige baas toch denkt in winst en omzet. Op het moment dat moslimmeisjes vruchtbaar zijn, kunnen ze er voor kiezen om geen verleiding uit te lokken bij het mannelijk geslacht. Dit lijkt voor niet moslims, bijv Christenen, onzinnig, maar het heeft m.i. Weinig met ongewilde onderdrukking te maken, want voor hun eigen echtgenoot dragen ze geen hoofddoek.
    Verbod heeft geen zin, zeker als het een vrije keuze betreft. Pas wanneer men echt wil deelnemen aan onze economische maatschappij dan mag het kledingstuk voor niemand belemmerend werken. Dit kan onderdeel zijn van een stuk integratie-scholing.

  5. bogtstra Says:

    weten jullie of er een heer onder de boerka verborgen is?ik zouhet wel weten indien ik een aanslag wil plegen.

  6. thinkerandtinker Says:

    Waarom noemt de VVD zich nog liberaal? Dit boerkaverbod is duidelijk conservatief en niet liberaal. Ik heb niets tegen conservatisme, maar wel tegen nepliberalen. Voor mij geen VVD meer.

Geef een reactie

