De toekomst van intranet


Nu het stof is neergedaald na mijn bezoek aan het Entopic Intranet Congres en mijn gedachten geordend zijn, is het goed mijn “leermomenten” aan het internet toe te vertrouwen.

De wijze waarop intranet wordt ingezet is namelijk hevig aan het veranderen. Van pure informatie zendende platforms – voornamelijk gestuurd vanuit strategie en communicatie afdelingen – ontwikkelt het intranet zich als het medium om gebruikers te ondersteunen in het vervullen van hun dagelijkse werkzaamheden. Dus het wordt het zoveelste instrument om het laatste beetje inefficiency de nek om te draaien? Nee, het moet werken leuker en eenvoudiger maken dan het nu is.

Intranet moet om dit te bereiken een aantal kernelementen gaan bevatten. Allereerst moet de kennis die in de organisatie voor handen is beter worden ontsloten. Dit betekent echter niet dat we meer informatie moeten aanbieden. Het gaat er om dat medewerkers snel, taakgericht en intuïtief kennis kunnen ophalen. Dit vraagt om goed informatiemanagement maar ook netwerktools, waarmee kennis en expertise van je collega’s eenvoudig en automatisch worden gepresenteerd.

Het viel te verwachten dat een tweede belangrijk aspect de invloed van sociale media is. Ook binnen intranet zal er een toenemend gebruik zijn van door de gebruiker aangeboden inhoud (user generated content). De meeste medewerkers zijn immers al volledig bekend met dit fenomeen op het internet. Het biedt mogelijkheden om bij te dragen aan de organisatie en individuele kennis met collega’s te delen, ook over onderwerpen die mogelijk niet direct van iemand bekend zijn. Het zijn dan ook de medewerkers die een succesvol intranet maken en of breken.

De kennis over zoekgedrag van gebruikers en de invloed op succesvol website gebruik, moet ook worden ingezet bij het intranet. Redacteuren moeten dan ook met dezelfde zorgvuldigheid in woordgebruik, tagging en plaatsing naar aangeleverde content kijken als bij websites. Aangezien het intranet een plaats gaat innemen als “one stop shop” waar alles te halen valt voor het vervullen van je werkzaamheden, zijn goede teksten en met name logische en taakgerichte indeling van belang. Dit betekent dat ook de indeling van het intranet moet aansluiten bij de wens en het gedrag van de gebruiker. Testen, optimaliseren en hertesten zullen bepalend zijn voor een succesvol gebruik van intranet.  

Ik kijk nu al uit naar volgend jaar. Zeker om te beoordelen hoe goed ik met de bovengenoemde leermomenten ben omgegaan bij KWF Kankerbestrijding.

Tags: , , , , , , ,

2 Reacties to “De toekomst van intranet”

  1. Randy Eichhorn Says:

    Ha Pascal,

    Duidelijk verhaal. Helemaal mee eens. Vooral het onderdeel van zorgvuldigheid door redacteuren ben ik het helemaal mee eens. Vaak is helaas intranet het ondergeschoven kindje.

    De vraag die bij mij blijft hangen is vooral waarom je het specifiek over 1 intranet hebt…..? Is het niet eerder een bron waar alle informatie in opgeslagen is die wordt verdeeld over diverse ingang/publicatieplekken zowel intern/extern? Dus afhankelijk van je inlog je ‘eigen intranet’ omdat de hoeveelheid informatie zeer groot is en de informatiebehoefte in veel gevallen juist specifiek.

    Hoe zie je dat?

    Randy

    • pascallansink Says:

      Hoi Randy,

      Gepersonaliseerd intranet heeft natuurlijk de voorkeur. Het past namelijk in het taakgericht werken, maar levert ook een bijdrage aan informatiemanagement.

      Overigens is personalisatie niet alleen van toepassing op de gepresenteerde informatie. Gebruikers moeten een flink stuk flexibiliteit krijgen om hun intranet af te stemmen op de eigen wensen. Dus zelf componenten aanzetten en of uitzetten. Natuurlijk zal er altijd een deel door de organisatie worden afgedwongen (bijvoorbeeld belangrijk nieuws, nieuwe werkwijze). Daarnaast moet het persoonlijke intranet informatie bieden op team- en projectniveau.

      Overigens snij je in de zijlijn nog een belangrijk punt aan, namelijk die van de content management chain. Intranet is voor de gebruiker/redactie wat mij betreft een van de vele publicatiekanalen, naast bijvoorbeeld internet/print.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: